همایش حج در نگاه مقام معظم رهبری با حضور کاروان دانشگاهیان در مکه معظمه برگزار شد

۱۴۰۳/۰۴/۰۴ ۰۸:۰۳:۲۹

حاجیان کاروان دانشگاهیان روز گذشته با حضور در بعثه مقام معظم رهبری در مکه معظمه در همایش حج در نگاه مقام معظم رهبری شرکت نموده و مقاله های منتخب توسط اساتید ارائه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،حاجیان حاضر در کاروان حج تمتع اساتید تمامی اعمال مربوط به مناسک حج را به پایان رسانده و اکنون در فرصت باقی مانده از این سفر معنوی متولیان و‌ عوامل اجرایی کاروان، برنامه های فرهنگی گوناگونی را برای زائران خانه خداوند تدارک می بینند. از جمله این برنامه ها، برگزاری همایشی در راستای موضوع حج از نگاه مقام معظم رهبری با حضور نماینده محترم ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی حجت الاسلام و المسلمین نواب بوده است.

در ابتدای این نشست که با حضور اکثریت اعضای حاضر تشکیل گردید، پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید،حجت الاسلام والمسلمین رکن الدینی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ضمن ارائه چکیده ای از مجموعه فعالیت های صورت پذیرفته، اشاره به چگونگی پذیرش و تایید مقالاتی داشتند که بر مبنای فراخوان عمومی، از آحاد جامعه و فرهیختگان و پژوهشگران جمع آوری شده است. در این خصوص دو مقاله ی تایید شده متعلق به این کاروان بود که در ادامه جلسه، مقاله های برگزیده توسط نویسندگان ارائه شد.

آقای طالب تاش راجع به عنوان مقاله خویش که متشکل از دوبخش آداب و آثار حج در قرآن کریم می باشد، بیان داشت که منظور از آداب حج همان همزیستی مسالمت آمیز در سایه پرهیز از رذایل اخلاقی با رعایت اصول اخلاق اسلامی است.

وی محور دیگری از آداب حج را بر اساس آموزه های قرآن، برائت از مشرکینی برشمرد که دائما در حال فساد و غارتگری هستند. در واقع عنصر برائت، تقویت اتحاد، همبستگی و برابری میان جامعه مسلمین را می تواند به دنبال داشته باشد. بخش دیگر موضوع این مقاله آثار و برکات حج بیان شد، که از جمله آن و با استناد به آیات ۲۷ و۲۸ سوره مبارکه حج کسب منافع دنیوی و اخروی و سایرموارد گوناگون دیگر در این ارتباط می باشد.

از مباحث دیگری که در این همایش قابل توجه بود، بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات آقایان و خانم‌ ها توسط نمایندگان برگزیده متشکل از آقایان حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی، دکتر شهریاری و خانم‌ دکتر عزیزی بود. نامبردگان به عنوان نماینده حضار مطرح کردند که در صورت امکان‌ و با هماهنگی های قبلی زمینه حضور اساتید و بازدید از مراکز علمی کشور عربستان و گفتمان های تخصصی در جهت بهره مندی مضاعف از ظرفیت کاروان اساتید مهیا گردد.

نظر به اینکه زائران حاضر در کاروان حج اساتید متشکل از تخصص ها و رشته های مختلف تحصیلی و از دانشگاههای گوناگون هستند، فرصت مغتنم و نکته قوت دیگری است که تمایل متقاضیان برای تشرف به حج در این کاروان را دوچندان نموده است. لذا از آنجائیکه برخی از متقاضیان به علت ظرفیت محدود در این کاروان توفیق تشرف پیدا نکرده و یا ناگزیر به تشرف با سایر کاروانها شدند، افزایش در ظرفیت های پذیرش و یا افزایش تعداد این گونه از کاروان ها در سنوات آتی سبب بهره مندی تعداد کثیری از جامعه علمی دانشگاهی خواهد شد.

موضوع دیگری که چه بسا بعلت عدم دسترسی حجاج محترم به اینترنت و فضاهای مجازی در مشاعر مقدس دارای اهمیت بسزایی می باشد، زمینه سازی بستری برای تهیه و تحویل بروشورهایی است که حاوی توضیحات جامع از منظر تاریخی، فرهنگی و فضائل معنوی راجع به آن اماکن باشد.

پایان بخش این همایش باشکوه، بیانات ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین نواب و پاسخ به پرسش های بیان شده از سوی ایشان بود.

سرپرست حجاج ایرانی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و بررسی یکایک سوال های مطرح شده از ایشان و یا سایر دیدگاه های معرفت افزایی در حج، حجاج دانشگاهی را به بهره برداری از آموزه های حج و مناسک آن توصیه نمودند، به گونه ای که به اسرار مناسک حج آگاهی یافته و با ترسیم برنامه های معنوی مناسب برای پساحج، رهرو ائمه معصوم(ع) در این خصوص باشیم.

ارسال نظر