پنج‌شنبه 06 شهریور 1404
٥ ربيع الأول ١٤٤٧

کعبه، پایگاه توحید و نقطه عطف تاریخ اسلام

دسته بندی :
اخبار عمومی
۱۱ اسفند ۱۴۰۳
بازنشر
0
783
حجت‌الاسلام والمسلمین هادی اکبری در حالی که همراه با زائران در حال طواف خانه خدا بود، در سخنانی به اهمیت کعبه، تاریخچه آن و ویژگی‌های معنوی آن اشاره کرد. وی گفت: «کعبه پایگاه توحید است، اما در طول تاریخ گاهی در آن بت‌پرستی رواج داشت.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، در جریان طواف خانه خدا، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی اکبری در سخنانی به بررسی معنای این مکان مقدس و تاریخچه آن پرداخت. وی در این سخنان، توضیح داد که چرا به خانه خدا "کعبه" گفته می‌شود: «کعبه به دلیل چهارگوشه بودنش به این نام شناخته می‌شود. در روایت آمده است که کعبه در مقابل بیت المأمور قرار دارد که در آسمان چهارم واقع شده است و بیت‌المأمور نیز چهار گوشه دارد.»

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری افزود: «برخی نیز گفته‌اند که چهار گوشه کعبه به دلیل آن است که در هر گوشه آن یکی از شعارهای اسلامی نوشته شده است؛ الحمدلله، سبحان الله، لا اله الا الله و الله اکبر.»

وی در ادامه به رکن‌های مختلف کعبه اشاره کرد و گفت: «بعد از حجرالاسود، رکن شامی، رکن عراقی و سپس رکن یمانی قرار دارند. در مورد رکن یمانی، یک روایت مشهور وجود دارد که زمانی که فاطمه بنت اسد، مادر امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در حال وضع حمل بود، وارد مسجد الحرام شد و از خداوند درخواست کرد که این وضعیت را بر او آسان کند. برخی از افراد که شاهد این صحنه بودند نقل کرده‌اند که دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد به درون کعبه رفت. پس از دو یا سه روز، او مولود خود، حضرت علی علیه‌السلام را در دستانش گرفته و از کعبه خارج شد.»

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری در ادامه با اشاره به تاریخچه کعبه در دوران پیش از اسلام گفت: «کعبه در طول تاریخ فراز و فرودهای زیادی داشته است. اینجا پایگاه یکتاپرستی و توحید است، اما قبل از اسلام و در دوران جاهلیت، بت‌ها در کعبه قرار داشتند و بت‌پرستی در آنجا رواج داشت.»

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر جایگاه ویژه کعبه در تاریخ اسلام و در زندگی مسلمانان، خاطرنشان کرد: «کعبه همواره مرکز وحدت مسلمانان و نماد توحید است و هیچگاه نباید از معنای واقعی آن غافل شویم.»

۱۱ اسفند ۱۴۰۳
0
783
اخبار مرتبط
نظر خود را بنویسید
من شرایط و ضوابط ارسال نظر در لبیک را خوانده‌ام و می‌پذیرم.